Την υποχρεωτική καθιέρωση της κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας, ως αυτοτελούς μαθήματος, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης ζητεί εκ νέου ο Περιφερειάρχης Αττικής.
Με επιστολές προς τις πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών και Παιδείας και Θρησκευμάτων ο κ. Γ. Πατούλης χαρακτηρίζει μονόδρομο την υιοθέτηση της πρότασης αυτής, που διαχρονικά αποτυπώνεται στις εκθέσεις της ειδικής μόνιμης επιτροπής οδικής ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων.
Ειδικότερα, ο Περιφερειάρχης ενόψει της κατάρτισης Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021 – 2030 επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι «η οδική ασφάλεια είναι ανθρώπινο δικαίωμα και η καλλιέργεια Παιδείας οδικής ασφάλειας υψίστη προτεραιότητα στη κοινή προσπάθεια για μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Η αλλαγή της κυκλοφοριακής συνείδησης και συμπεριφοράς και γενικότερα η βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι μια συνεχής και αέναη εξελικτική διαδικασία με πολυεπίπεδες συνέργειες κεντρικής κυβέρνησης, τοπικής αυτοδιοίκησης, κοινωνικών εταίρων και φορέων. Διαμορφώνεται, πρωτίστως, από την παιδική ηλικία έως την ενηλικίωση, προϋποθέτει ενιαίο συνεκτικό και δεσμευτικό Εθνικό Σχέδιο, απαιτεί την υιοθέτηση καινοτόμων πρωτοβουλιών και ρηξικέλευθων προσεγγίσεων. Στην κατεύθυνση αυτή θεωρούμε πώς πρέπει να καταστεί αυτοτελές μάθημα, σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, η κυκλοφοριακή αγωγή και η οδική ασφάλεια».
Επιπλέον, για να έχει πρακτική αξία το υποχρεωτικό αυτό μάθημα, ο κ. Γ. Πατούλης προτείνει «να υιοθετηθεί άμεσα ο θεσμός των σχολικών βεβαιώσεων οδικής ασφάλειας. Οι βεβαιώσεις αυτές, τονίζει, να λαμβάνονται υπόψη κατά τη διαδικασία απόκτησης διπλώματος οδήγησης μοτοποδηλάτου και αυτοκινήτου».
Οι ανωτέρω ρηξικέλευθες προτάσεις έχουν κατατεθεί από το φθινόπωρο του 2020 στο Υπουργείο Μεταφορών και περιλαμβάνονται στο ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο της Περιφέρειας Αττικής, το οποίο με τις εντολές του Περιφερειάρχη, έχει εκπονηθεί από τον αρμόδιο Αντιπεριφερειάρχη, κ. Βασίλη Γιαννακόπουλο, με τη συνεργασία του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών, κ. Ηλία Δόλγυρα.
Στη δέσμη των προτάσεων περιλαμβάνονται επίσης,
- η ριζική αναμόρφωση του εγχειριδίου θεωρητικών εξετάσεων και,
- η καθιέρωση πιστοποιητικών επάρκειας εξεταστή και εκπαιδευτή.
Ειδικά για το εγχειρίδιο εξετάσεων η Περιφέρεια Αττικής έχει προτείνει να δίνει έμφαση σε ζητήματα που ελέγχουν
- την ικανότητα οδήγησης και συμπεριφοράς, καθώς και,
- γνώσης του ΚΟΚ.
Να είναι χρήσιμο αλφαβητάρι και όχι διπλωματική εργασία, να ισχύει για όλους ανεξαιρέτως, να είναι διατυπωμένο σε απλή γλώσσα και με κατανοητές ορολογίες και να λαμβάνει υπόψη όσους ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (ΑμΕΑ, Ρομά, Αναλφάβητοι κ.ά). Επίσης, έχει προτείνει τη διαρκή αξιολόγηση του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης από ειδική επιτροπής επιστημόνων υψηλού κύρους, στην αρμοδιότητα της οποίας να είναι και η επανεξέταση οδηγών που υποπίπτουν σε σοβαρές παραβάσεις του ΚΟΚ ή προξενούν κατ’ επανάληψη τροχαία ατυχήματα.
Επιπλέον, ο Περιφερειάρχης Αττικής, στην επιστολή του προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών χαιρετίζει την εξαγγελία της κεντρικής κυβέρνησης για την κατάρτιση ενός συνεκτικού και δεσμευτικού Χάρτη Οδικής Ασφάλειας, από το σχεδιασμό του οποίου, όπως σημειώνει, «δεν μπορεί να απουσιάζουν οι Περιφέρειες της χώρας, οι οποίες εκ του θεσμικού τους ρόλου καλούνται να εφαρμόσουν νόμους και κανονιστικές αποφάσεις της κεντρικής κυβέρνησης. Οι Διευθύνσεις Μεταφορών έχουν εμπειρία και τεχνογνωσία καθώς διαπιστώνουν, άμεσα και στην πράξη, θεσμικά ελλείμματα και αντινομίες, γραφειοκρατικά εμπόδια και αγκυλώσεις».
Τέλος, ενημερώνει ότι με πρωτοβουλία της Περιφέρειας Αττικής πρόκειται πολύ σύντομα να υλοποιηθεί για πρώτη φορά ένα καινοτόμο πρόγραμμα εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης ευπαθών ομάδων της Δυτικής Αττικής σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής σε συνεργασία με το Δήμο Ασπροπύργου και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών. Για πρώτη φορά, επίσης, πρόκειται να σχεδιαστεί, στο πλαίσιο της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, ένα πιλοτικό πρόγραμμα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας σε πόλεις της Αττικής με αφετηρία την Αγία Παρασκευή, τα Βριλήσσια, τον Παπάγο, τον Χολαργό και το Χαλάνδρι, περιοχές που επηρεάζονται έντονα από τους κυκλοφοριακούς φόρτους βασικών οδικών αρτηριών.