Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου θα υπάρξουν οι επίσημες ανακοινώσεις από την Κυπριακή Κυβέρνηση και την ExxonMobilγια τα αποτελέσματα της γεώτρησης στο οικόπεδο 10 της ΑΟΖ της Κύπρου (Γεώτρηση «ΓΛΑΥΚΟΣ 1»)
Οι πρώτες δημοσιογραφικές πληροφορίες κάνουν λόγο για ένα
κοίτασμα ΦΑ συγκρίσιμου σε όγκο με το κοίτασμα ZOHRτης Αιγύπτου, δηλαδή περί τα 30
τρισεκατομμυρία κυβικά πόδια(tcf) ή 850
δισεκατομμυρία κυβικά μέτρα (bcm).
Ο όγκος του κοιτάσματος «ΑΦΡΟΔΙΤΗ» είναι της τάξεως των 120 bcm.
Εάν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις αυτές, τότε τα δύο αυτά κοιτάσματα θα μπορούν να εξασφαλίσουν για την Κύπρο εξαγωγές ΦΑ της τάξεως των 20 bcm για τα επόμενα 50 χρόνια.Είναι σαφές ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μία «αλλαγή σελίδας» όσον αφορά τις γεωπολιτικές και ενεργειακές ισορροπίες στην Νότιο-Ανατολική Μεσόγειο.
Τα σενάρια για τον τρόπο εμπορικής αξιοποίησης των κοιτασμάτων αυτών είναι τρία:
- Η υγροποίηση του ΦΑ σε χερσαίες εγκαταστάσεις στην Κύπρο και η εξαγωγή του στις διεθνείς αγορές με δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποοιημένου ΦΑ (LNGCarriers).
- Η μεταφορά του ΦΑ της Κύπρου με υποθαλάσσιους αγωγούς προς την Αίγυπτο, όπου θα υγροποιείται στις υπάρχουσες δύο μεγάλες εγκαταστάσεις υγροποίησης ΦΑ (IDKUκαι DAMIETTA)και θα εξάγεται με πλοία.
- Η μεταφορά του ΦΑ στην Ευρώπη μέσω Ελλάδος και Ιταλίας, με υποθαλάσσιους και χερσαίους αγωγούς υψηλής πίεσης, συνολικού μήκους περίπου 2.500 χιλιομέτρων (Αγωγός EASTMED).
Στην πρώτη περίπτωση τα οφέλη (οικονομικά και γεωπολιτικά) θα τα έχει μόνο η Κύπρος.
Στην δεύτερη περίπτωση ωφελημένη (οικονομικά και γεωπολιτικά) θα είναι και η Αίγυπτος.
Στην τρίτη περίπτωση η Ελλάδα θα ωφεληθεί πολλαπλώς:
- Οι επενδύσεις για την κατασκευή των αγωγών, ύψους άνω των 5 δισεκατομμυρίων ευρώ, θα τονώσουν την Ελληνική Οικονομία, θα προσφέρουν χιλιάδες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο κατασκευής των έργων και θα εισφέρουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στα κρατικά ταμείο.
- Θα δημιουργηθούν εκατοντάδες μόνιμες θέσεις εργασίας για την λειτουργία και την συντήρηση των εγκαταστάσεων.
- Η χώρα θα εισπράττει φόρους εκατοντάδων εκατομμυρίων ετησίως από την διακίνηση και την μεταφορά του ΦΑ μέχρι την Ιταλία.
- Θα τροφοδοτηθούν με ΦΑ πολλές περιοχές της χώρας οι οποίες σήμερα είναι μακρυά από το υπάρχον δίκτυο, όπως η Κρήτη, ηΠάτρα, η Αιτωλοακαρνανία, η Άρτα, η Θεσπρωτία και τα Γιάννενα.
- Η γεωπολιτική θέση της χώρας θα αναβαθμισθεί κατακόρυφα και θα εξελιχθεί σε ένα στρατηγικό κρίκο στην τροφοδοσία της Ενωμένης Ευρώπης με Φυσικό Αέριο.
- Η Ελλάδα θα διασφαλίσει και θα εξασφαλίσει 100% την παροχή ΦΑ στην ελληνική οικονομία και μάλιστα με σημαντικά χαμηλότερο κόστος.
Τα «οφέλη» της Ευρώπης θα είναι επίσης πολλαπλά και σημαντικά:
- Εξασφαλίζεται η διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας ΦΑ (DiversificationofGasSupplies)
- Δημιουργείται μία τελείως νέα «οδός» μεταφοράς του ΦΑ (DiversificationofGasCorridors)
- Οι αγωγοί μεταφοράς του ΦΑ (EastMed, κλπ) θα διέρχονται μόνο μέσα από χώρες μέλη της Ε.Ε. και θα «λειτουργούν» μέσα σε ένα καθαρά Ευρωπαϊκό και ασφαλές (από κάθε άποψη) περιβάλλον (SafetyofGasSupplyandTransportation)
Οι Ελληνικές Κυβερνήσεις (η σημερινή και η αυριανή) και οι αρμόδιοι φορείς (η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ, το Υπουργείο Ανάπτυξης, οι ευρωβουλευτές μας, το ΤΕΕ) έχουν υποχρέωση, σε συνεργασία με την Κύπρο, να προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε η μεταφορά και διακίνηση του Κυπριακού ΦΑ προς την Ευρώπη να γίνει με τον ΑΓΩΓΟ EASTMED.
Έστω και αν είναι γνωστό ότι, κατά τα ισχύοντα στις διεθνείς αγορές και τις διεθνείς μεγάλες επενδύσεις για τα ενεργειακά έργα, η λήψη της τελικής απόφασης για την (α) ή (β) επιλογή γίνεται με βάση τα αντικειμενικά δεδομένα του έργου, τα οποία έχουν να κάνουν με τις διαθέσιμες εκμεταλεύσιμες ποσότητες υδρογονανθράκων, τις τιμές αγορά και πώλησης στους τελικούς καταναλωτές, τα κεφάλαια που θα πρέπει να επενδυθούν για την κατασκευή όλων των έργων και των εγκαταστάσεων (CAPEX), τις λειτουργικάές δαπάνες για την μεταφορά του ΦΑ (OPEX), το χρηματοδοτικό σχήμα και το οικονομικό και γεωπολιτικό ρίσκο, η Ελλάδα και η Κύπρος θα πρέπει να προτάξουν το ευρύτερο,κοινό, μακροπρόθεσμο εθνικό συμφέρον.
Αντώνης Νάτσικας
Πολιτικός Μηχανικός
Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος στην Παράταξη:
«Αγία Παρασκευή – Η Πόλη μας»
(Υποψήφιος Δήμαρχος Βασίλης Ζορμπάς)
(*) Ο Αντώνης Νάτσικας είναι Πολιτικός Μηχανικός.
Εργάσθηκε επί 23 χρόνια στην ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΑΕΡΙΟΥ (ΔΕΠΑ)
Διετέλεσε Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της ΔΕΠΑ και
Υπεύθυνος για τους Διεθνείς Διασυνδετήριους Αγωγούς
- Ελλάδας –Ιταλίας (IGI-POSEIDON
- Ελλάδας-Τουρκίας (ITG) και
- Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB))
Από το 2013 μέχρι το 2016 ήταν Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου
στον ΔΕΣΦΑ(Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου [ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΑΤΣΙΚΑΣ – Αγωγός Φυσικού Αερίου East Med (Κύπρος – Ελλάδα – Ιταλία] )
Διετέλεσε Νομάρχης Χανίων την περίοδο Απριλίου 1990-Δεκέμβρίου 1991