Αρχική ΕΙΔΗΣΕΙΣ Ιδιωτικοποίηση διά της πλαγίας οδού στα ΕΛΤΑ

Ιδιωτικοποίηση διά της πλαγίας οδού στα ΕΛΤΑ

 Σε εξέλιξη τρεις διαγωνισμοί για την ανάθεση σε τρίτους της διαλογής και διανομής των ταχυδρομικών αντί κείμενων και της οδήγησης των οχημάτων.

Kομμάτι κομμάτι περνούν σταδιακά σε ιδιώτες τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) που παρέμειναν ζημιογόνα και το έτος 2023, παρά το γεγονός ότι πριν από τρία χρόνια είχαν ενισχυθεί με δημόσιο χρήμα 280 εκατομμυρίων ευρώ και είχαν απομακρύνει πλήθος προσωπικού με εθελουσία έξοδο.

Η εικόνα μιας ιδιωτικοποίησης «διά της πλαγίας οδού», όπως συμβαίνει και σε άλλους δημόσιους φορείς, προέκυψε μέσα από τη χθεσινή ενημέρωση στον Τύπο από τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΤΑ, Γρηγόρη Σκλήκα. Σύμφωνα με όσα είπε:

Μετά το κλείσιμο 142 καταστημάτων πριν από περίπου έναν χρόνο, σχεδιάζεται η ανάθεση και άλλων σε ιδιώτες αναδόχους, ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές που θεωρούνται φιλέτα. Τα ΕΛΤΑ θα διατηρήσουν την παρουσία τους σε δυσπρόσιτες και ορεινές περιοχές και ίσως σε ορισμένα εμβληματικά κεντρικά καταστήματα.

Τα ΕΛΤΑ, που έκλεισαν το 2023 με ζημίες 12,78 εκατομμυρίων ευρώ, μετατρέπονται από οργανισμό σε επιχείρηση η οποία θα έχει συνεργάτες αντί για υπαλλήλους. Οι συνεργάτες αυτοί θα εξυπηρετούν ακόμη και τη βασική διανομή της αλληλογραφίας καθώς οι ταχυδρόμοι είναι και σήμερα έκτακτο προσωπικό.

● Αυτή τη στιγμή «τρέχει» σειρά διαγωνισμών προϋπολογισμού εκατομμυρίων ευρώ που αφορούν μεταξύ άλλων τρεις από τις βασικές δραστηριότητες της εταιρείας και συγκεκριμένα τη διαλογή, τη μεταφορά αλλά και τη διανομή της αλληλογραφίας ακόμα και εντός της Αττικής με τη χρήση του εξοπλισμού των ΕΛΤΑ.

● Με εξωτερικούς συνεργάτες (outsourcing) θα καλυφθούν και τα κενά στις οικονομικές υπηρεσίες και τη μηχανογράφηση, με τον κ. Σκλήκα να επισημαίνει ότι «δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό», όταν υπάρχουν μεγάλες εταιρείες με την απαραίτητη τεχνογνωσία και πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται από μεγάλες ταχυδρομικές επιχειρήσεις του εξωτερικού.

● Δρομολογείται διαγωνισμός με στόχο επενδυτές που θα αναλάβουν τα 130 ακίνητα που διαθέτουν τα ΕΛΤΑ σε στρατηγικά σημεία ανά τη χώρα και ταυτόχρονα ανανεώνεται ο στόλος των αυτοκινήτων με τη διαδικασία του λίζινγκ.

● Σε βάθος τριετίας σχεδιάζεται η δημιουργία 600 καταστημάτων που θα λειτουργούν από συνεργάτες της εταιρείας, ενώ δεν προγραμματίζεται καμία ενίσχυση με μόνιμο προσωπικό. Σήμερα απασχολούνται 3.100 μόνιμοι και αορίστου χρόνου σε σύνολο 5.000 εργαζομένων, ενώ δεν συζητείται νέο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου λόγω έλλειψης πόρων.

● Υπάρχουν σε εξέλιξη τρεις διαγωνισμοί για την ανάθεση σε τρίτους της διαλογής και διανομής των ταχυδρομικών αντικειμένων και της οδήγησης των οχημάτων. Ειδικά για την Αττική θα ανατεθεί η εκτέλεση του έργου της εξυπηρέτησης πελατών στο δίκτυο καταστημάτων ΕΛΤΑ (συναλλαγή και διανομή) για χρονικό διάστημα δώδεκα μηνών, με προϋπολογισμό 6,6 εκατομμυρίων ευρώ και περιθώριο επέκτασης. Ο απαιτούμενος εξοπλισμός, τα έντυπα και τα υλικά εκτέλεσης του έργου θα παρέχονται στο προσωπικό του αναδόχου από τα ΕΛΤΑ, με την προϋπόθεση να επιστρέφονται στην αντίστοιχη υπηρεσιακή μονάδα μετά το πέρας της σύμβασής τους σε καλή κατάσταση και σε περίπτωση απώλειάς τους να αντικαθίστανται.

Το προσωπικό

Όπως προκύπτει από τον συνολικό σχεδιασμό, δεν προγραμματίζεται κάποια ενίσχυση με μόνιμο προσωπικό, καθώς κομβικά κομμάτια της λειτουργίας και του συνολικού αντικειμένου του ταχυδρομείου θα ανατεθούν σε αναδόχους και τους δικούς τους εργαζομένους.

Σε σχετική ερώτηση για τη «χαρτογράφηση» του εργατικού δυναμικού των ΕΛΤΑ και το κατά πόσο έχουν συμπεριληφθεί στον νέο σχεδιασμό οι υφιστάμενοι εργαζόμενοι εφόσον εκχωρείται ακόμα και ταχυδρομικό έργο με τους εν εξελίξει διαγωνισμούς,

ο κ. Σκλήκας επεσήμανε ότι σήμερα απασχολούνται 5.000 εργαζόμενοι, εκ των οποίων οι 3.100 είναι τακτικοί αορίστου χρόνου, ενώ οι υπόλοιποι ήταν εργαζόμενοι με σχέση συμβάσεων μέσω τρίτων και ενοικιαζόμενοι.

«Η ανάγκη για «ενοικιαζόμενους» εργαζόμενους έχει μειωθεί κατά 400 άτομα, κάτι που δίνει ανάσα και στα αποτελέσματά μας και αυτό οφείλεται στην απλοποίηση των λειτουργιών, στη χρήση ρομποτικής και αυτοματοποίησης», τόνισε προσθέτοντας ότι «τα επόμενα βήματα του πλάνου μας δεν σημαίνουν μείωση της συνολικής απασχόλησης.

Όταν θα πάρεις μια δραστηριότητα και θα την πας σε έναν τρίτο, σημαίνει ότι πάλι χρειάζεσαι τα άτομα. Από αυτήν τη διαδικασία κανένας δεν περισσεύει.

Σίγουρα θα υπάρξει μεταφορά εργασίας από ένα υπερσύνολο, που είναι χαοτικό και αχανές και δύσκολα διαχειρίσιμο από μία επιχείρηση ή ένα άτομο, σε πολλές μικρότερες οντότητες και ενδεχομένως με αυτόν τον τρόπο – αν και δεν έχουμε κάνει μελέτη – η συνολική απασχόληση να αυξάνεται. Θα γίνεται μέσω τρίτων».

Αυτή τη στιγμή ο μέσος όρος ηλικίας των εργαζομένων στα ΕΛΤΑ είναι τα 54 έτη. Ωστόσο νέο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου δε συζητείται επί του παρόντος δεδομένου ότι δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι πόροι.

Μένει όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο για το μέλλον: «Η ανάδειξη του αποτελέσματος είναι η προϋπόθεση για να μπορέσει να δημιουργηθεί ένα απόθεμα, το οποίο ενδεχομένως σε επόμενο χρόνο, χωρίς να υπάρχει καμία απόφαση σήμερα, να μπορεί να χρηματοδοτήσει μια εθελουσία».

Ως προς τους διαγωνισμούς, ο επικεφαλής των ΕΛΤΑ ανέφερε ότι αυτό που διαφοροποιεί την υπάρχουσα κατάσταση είναι ότι πλέον υπάρχει διάκριση αντικειμένου, με συγκεκριμένες θέσεις για επιμέρους ειδικότητες. «Έτσι, έχουμε διαγωνισμούς για οδήγηση, διαλογή, διανομή».

Ο διαγωνισμός για την Αττική

Την περίοδο αυτή είναι στον αέρα σειρά διαγωνισμών που αφορούν το ταχυδρομικό έργο των ΕΛΤΑ σε όλη την Ελλάδα. Ειδικά για την Αττική πρόκειται να παραχωρηθεί η εκτέλεση του έργου της εξυπηρέτησης πελατών στο δίκτυο καταστημάτων ΕΛΤΑ (συναλλαγή και διανομή) αρχικά για χρονικό διάστημα ενός έτους.

Το έργο έχει προυπολογισμό 6.597.049,24 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) με δικαίωμα προαίρεσης για πρόσθετο 50% του αντικειμένου που εφόσον ανατεθεί, θα ανεβάσει την αξία της σύμβασης στα 9,89 εκ. ευρώ. Η σύμβαση περιλαμβάνει:

Καθημερινή παραλαβή και επίδοση από και στους πελάτες του αναθέτοντος φορέα των ταχυδρομικών αντικειμένων, δεμάτων και άλλων αντικειμένων αλληλογραφίας.

Τακτοποίηση επιστολών, δεμάτων και εγγράφων στους ειδικά διαμορφωμένους χώρους των κατά τόπους Υπηρεσιακών Λειτουργιών ύστερα από τη διαδικασία χρέωσης / αποχρέωσης αυτών.

Επίδοση όλων των αντικειμένων αλληλογραφίας στους αναγραφόμενους επί των συνοδευτικών ειδοποιητηρίων παραλήπτες στην Ελλάδα.

Μεταφορά ταχυδρομικών αντικειμένων από και προς τα Καταστήματα, Μονάδες Διανομής και τους Διαμετακομιστικούς σταθμούς

Χρηματοοικονομικές συναλλαγές εισπράξεις – πληρωμές σε θυρίδες συναλλαγής, όπως ενδεικτικά: άνοιγμα – κλείσιμο – διαχείριση καταθετικών – προθεσμιακών λογαριασμών, ανάληψη – κατάθεση μετρητών από λογαριασμούς και σε λογαριασμούς που τηρούνται σε συνεργαζόμενο πιστωτικό ίδρυμα,

πληρωμή πιστωτικών καρτών εκδόσεως συνεργαζόμενου πιστωτικού ιδρύματος, παραλαβή και διαβίβαση αιτήσεων χορήγησης και ενεργοποίηση χρεωστικών καρτών (εφεξής αναφερομένων ως «Χρηματοοικονομικές υπηρεσίες»).

Ο απαιτούμενος εξοπλισμός, τα έντυπα και τα υλικά εκτέλεσης του έργου, θα παρέχονται στο προσωπικό του αναδόχου από τα ΕΛΤΑ, με την προϋπόθεση να επιστρέφονται στην αντίστοιχη υπηρεσιακή μονάδα μετά το πέρας της σύμβασής τους σε καλή κατάσταση και σε περίπτωση απώλειάς τους να αντικαθίστανται.

Η ομάδα έργου την οποία θα διαθέσει ο ανάδοχος πρέπει να αποτελείται από κατ’ ελάχιστον αριθμό 330 ατόμων καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης που θα υπογραφεί τα οποία θα πρέπει να είναι διαθέσιμα οποτεδήποτε προκύψει ανάγκη για την εκτέλεση του έργου ή αναλογικά των 330 ατόμων για το τμήμα του έργου που θα αναλάβει ο ανάδοχος.

Ζημίες και το 2023 – Ελπίδες για ανάκαμψη από το 2024

Εξισορρόπηση των αποτελεσμάτων και ενδεχομένως και μικρή κερδοφορία ευελπιστούν ότι θα έχουν τα ΕΛΤΑ από το 2024 και μετά. Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που αναμένεται να ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες, τα ΕΛΤΑ είχαν ακόμα μια ζημιογόνο χρονιά το 2023, η οποία αποδίδεται από τη διοίκηση κυρίως σε παρελθούσες χρήσεις,

αλλά και σε έκτακτα γεγονότα, όπως η μεγάλη κυβερνοεπίθεση που είχαν δεχτεί, για την οποία τον Φεβρουάριο του 2024, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα επέβαλλε πρόστιμο ύψους 2,995 εκ. ευρώ στην εταιρία.

Το 2023 τα ΕΛΤΑ κατέγραψαν μείωση του κύκλου εργασιών και συρρίκνωση ζημιών οι οποίες έφτασαν σε επίπεδο ομίλου τα 10,17 εκατ. έναντι ζημιών 26,79 εκατ. ευρώ το 2022 και σε επίπεδο εταιρίας τα 12,78 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 23,76 εκατ. ευρώ το 2022.

Ο κύκλος εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες σε ενοποιημένο επίπεδο το 2023 ανήλθε σε 243,28 εκατ. ευρώ από 249,76 εκατ. ευρώ το 2002, παρουσιάζοντας μείωση 3%. Στο επίπεδο της μητρικής εταιρείας ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 188 εκατ. ευρώ από 197,95 εκατ. μειωμένος κατά 5%.

Τα αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου ήταν ενισχυμένα και ανήλθαν σε 18,197 εκατ. ευρώ από 2,32 εκατ. ευρώ το 2022.

Όπως επισημάνθηκε, η νέα στρατηγική της εταιρίας εστιάζει στην πύκνωση των σημείων εξυπηρέτησης, ανεξάρτητα από τον αριθμό των φυσικών καταστημάτων, ενώ το νέο επιχειρησιακό σχέδιο εχει συμπεριλάβει δράσεις ενίσχυσης της κυβερνοασφάλειας, σύστημα μόνιμης παρακολούθησης όλων των εταιρικών στόχων, διακοπή της ζημιογόνου εμπορικής λειτουργίας της ΕΛΤΑ Eνέργεια και μερική στελέχωση διοικητικών θέσεων, δεδομένων των περιορισμών του μέχρι τότε κανονιστικού περιβάλλοντος.

Έως σήμερα, σύμφωνα με την εταιρία, έχει ολοκληρωθεί η αναδιοργάνωση του δικτύου σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα και η έναρξη της σταδιακής μετάβασης στα νέα δίκτυα διαλογής και διανομής.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα, ο κ. Σκλήκας επεσήμανε: «Από το 2023 τα ΕΛΤΑ υλοποιούν ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο ανάκαμψης, με κύριους άξονες τη μείωση κόστους, την επικαιροποίηση δομών,

τη βελτίωση του μείγματος προϊόντων και υπηρεσιών, την ανάδειξή τους σε βασικό πρωταγωνιστή του e-commerce στη ΝΑ Ευρώπη μέσα από συνεργασίες και εμπορική εξωστρέφεια. Πιστεύουμε ότι είναι μια επιχείρηση που μπορεί να ανακάμψει και να αναδειχθεί σε βασικό πρωταγωνιστή της μεσαίας οικονομίας, προσφέροντας ένα νέο ευρύτερο δίκτυο με ολοένα και περισσότερες ψηφιακές λύσεις για ιδιώτες και επιχειρήσεις».

Λάβετε ενεργά μέρος στην καθημερινή ενημέρωση του https://www.aparaskevi-images.gr/, στέλνοντας φωτογραφίες, video, ή ένα μήνυμα στο  info@aparaskevi-images.gr Ή μπείτε στην σελίδα μας στο Facebook  ή στο X (Twitter). Απαγορεύεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο η χρήση ή η αναπαραγωγή των άρθρων και των φωτογραφιών της ιστοσελίδας aparaskevi-images.gr, σε οποιοδήποτε μέσο χωρίς να αναγράφεται η πηγή προέλευσης. Η χρήση και η αναπαραγωγή αυτών για εμπορικούς σκοπούς απαιτεί την έγγραφη άδεια του ιδιοκτήτη και κατόχου των αντιστοίχων δικαιωμάτων