Μια συνέντευξη που πρέπει να διαβάσουν προσεκτικά όλοι οι πρώην, νυν και υποψήφιοι δήμαρχοι

Δημήτρης Παπαστεργίου – Εικονογράφηση Τιτίνα Χαλματζή

«Η νοοτροπία κάνει έξυπνη την πόλη»

Γράφει η Λένα Μαρκή

Μια συνέντευξη του δήμαρχου Τρικκαίων, Δημήτρη Παπαστεργίου, στην «Καθημερινή» είναι πραγματικά ένας μπούσουλας για σύγχρονους δημάρχους που καλούνται να καλύψουν τις ανάγκες σύγχρονων πόλεων. Παρακολουθούμε μια νέα νοοτροπία σκέψης εντελώς διαφορετική από όσα γνωρίζαμε έως τώρα.

Ελάτε να δούμε πως δημιουργήθηκαν τα «διαστημικά Τρίκαλα» και τι σημαίνει πραγματικά «έξυπνη πόλη». Εγώ θα επισημάνω ορισμένες φράσεις του Δημάρχου που θεωρώ ότι σηματοδοτούν την επιτυχία του.

«Έξυπνη είναι μια πόλη που, όπως προείπα, ακούει, που έχει έξυπνους ανθρώπους οι οποίοι νοιάζονται και πολίτες που αλληλεπιδρούν, συμμετέχουν»

«… θέλει υπομονή, θέλει σχεδιασμό και θέλει ομάδα….απαιτεί και μια κοινωνία που να θέλει και η ίδια ν’ αλλάξει.»

« Τα Τρίκαλα διαχρονικά είχαν δημοτικές αρχές που νοιάζονταν και που στην κοινωνία δεν αναπτύχθηκε αυτή η κακή νοοτροπία τού «οι προηγούμενοι ήταν κλέφτες, λωποδύτες και εμείς οι σωτήρες που ήρθαμε να σας σώσουμε». Για παράδειγμα, στις εκλογές του 2014, όταν κατέβηκα απέναντι στον τότε δήμαρχο Χρήστο Λάπα, ποτέ δεν είπα ότι ήταν ένας κακός δήμαρχος. Απλώς είπα ότι εγώ θα είμαι καλύτερος… Αυτό το πράγμα δούλεψε πραγματικά.»

«Αλίμονο αν αναλύσουμε την έξυπνη πόλη και μας μείνει ένας υπολογιστής και πέντε καλώδια. Όχι, δεν είναι αυτό. Η έξυπνη πόλη είναι νοοτροπία.»

Ο Δημήτρης Παπαστεργίου είναι δήμαρχος Τρικκαίων από το 2014, επανεκλέχθηκε το 2019 από την πρώτη Κυριακή με 57,43% και είναι πρόεδρος της ΚΕΔΕ από το 2019.

Μια τέτοια νοοτροπία θέλουμε στην Αγία Παρασκευή, όχι από κάποιο καπρίτσιο, αλλά γιατί το απαιτούν οι καιροί, γιατί οι τεχνολογικές εξελίξεις τρέχουν κι εμείς μένουμε πίσω. Οι  πολίτες έχουν αποδείξει ότι θέλουν να συμμετέχουν όταν κάποιος τους εξηγήσει ακριβώς τι ζητάει από αυτούς και η κοινωνία της πόλης θέλει να αλλάξει.

Οπότε τι μένει; Να βρεθεί ένας δήμαρχος που δεν θα είναι «σωτήρας», αλλά «εργάτης». Ένας δήμαρχος που θα συνεχίσει από εκεί που σταμάτησαν οι άλλοι και θα τρέξει …

Σκοπός του άρθρου δεν είναι να μηδενίσει κανέναν από τους υπάρχοντες διατελέσαντες ή υποψήφιους δημάρχους, αλλά να δείξει μια νέα πορεία για μια καλύτερη Αγία Παρασκευή.

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ (ολόκληρο το άρθρο της “Καθημερινής” μπορείτε να το διαβάσετε ΕΔΩ )

Δημήτρης Παπαστεργίου στην «Κ»: Η νοοτροπία κάνει έξυπνη την πόλη

«Λοιπόν, πώς ορίζετε εσείς μια πόλη ως “έξυπνη;”» ρώτησα (Σταύρος Τζίμας). «Έξυπνη είναι μια πόλη που, όπως προείπα, ακούει, που έχει έξυπνους ανθρώπους οι οποίοι νοιάζονται και πολίτες που αλληλεπιδρούν, συμμετέχουν».

– Είναι εύκολο αυτό;

– Oχι, θέλει υπομονή, θέλει σχεδιασμό και θέλει ομάδα. Oποιος συνάδελφός μου νομίζει ότι αρκεί η δική του αγάπη και το μεράκι του για να αλλάξει μια πόλη, σφάλλει. Δεν πας μακριά, πας γρήγορα αλλά δεν πας μακριά. Εκτός από ομάδα, απαιτεί και μια κοινωνία που να θέλει και η ίδια ν’ αλλάξει. Η έξυπνη πόλη, λοιπόν, για να δημιουργηθεί θέλει και ώριμες κοινωνίες που να θέλουν να αλλάξουν τις κακές συνήθειες.

– Και γιατί ήταν ώριμα τα Τρίκαλα;

– Γιατί στα Τρίκαλα θεωρώ πως όλες οι προηγούμενες δημοτικές αρχές, οι προκάτοχοί μου, φρόντισαν να μη δημιουργούν τοξικότητα στην κοινωνία.

– Δηλαδή;

– Τα Τρίκαλα ήταν όμορφα και πριν από εμένα. Τα Τρίκαλα ήταν έξυπνα και πριν από εμένα. Τα Τρίκαλα διαχρονικά είχαν δημοτικές αρχές που νοιάζονταν και που στην κοινωνία δεν αναπτύχθηκε αυτή η κακή νοοτροπία τού «οι προηγούμενοι ήταν κλέφτες, λωποδύτες και εμείς οι σωτήρες που ήρθαμε να σας σώσουμε». Για παράδειγμα, στις εκλογές του 2014, όταν κατέβηκα απέναντι στον τότε δήμαρχο Χρήστο Λάπα, ποτέ δεν είπα ότι ήταν ένας κακός δήμαρχος. Απλώς είπα ότι εγώ θα είμαι καλύτερος. Ποτέ δεν είπα ότι δεν ενδιαφέρθηκε, απλώς είπα ότι εγώ και η ομάδα μου θα ενδιαφερθούμε περισσότερο. Αυτό το πράγμα δούλεψε πραγματικά. Την επομένη, και αφού κέρδισα, ο Λάπας δεν βγήκε απέναντί μου να με πετροβολάει. Μετράει πάρα πολύ αυτή η κουλτούρα. Λυπάμαι τις κοινωνίες, και το βλέπω και σήμερα στην Αυτοδιοίκηση, που το λεξιλόγιό τους, μέσω του Διαδικτύου κυρίως, είναι για κλεψιές. Η τοξικότητα αυτή δεν βοηθάει κανέναν, γιατί αντί να πάμε ενωμένοι διχάζουμε την κοινωνία.

– Κεφαλαιοποιήσατε δηλαδή κάποια πράγματα των προκατόχων σας.

– Πήρα και κράτησα. Αλίμονο σ’ εκείνους που νομίζουν ότι η αρχή του κόσμου, το «Τ μηδέν» που λένε στη Φυσική, είμαστε εμείς. Αλίμονο αν δεν αποδεχθούμε τα καλά που βρήκαμε στην πόλη μας και δεν τα βελτιώσουμε.

– Δεν πατήσατε, επομένως, εσείς το κουμπί για την ψηφιοποίηση της πόλης;

– Η ιδέα να χρησιμοποιήσουμε την καινοτομία και την τεχνολογία ξεκίνησε από τον Μιχάλη Ταμήλο, ο οποίος δημιούργησε την «e-Trikala» αναπτυξιακή του δήμου. Από εκεί έγινε η αρχή. Αποδείχθηκε ότι υπάρχουν πόλεις που μπορούν να σκεφτούν διαφορετικά. Τότε τι κάναμε; Βάλαμε την τεχνολογία στα μέτρα των ανθρώπων της κοινωνίας. Η τεχνολογία δεν είναι προορισμός, είναι το μέσον για να ζήσουμε καλύτερα, ένα εργαλείο και μόνο. Αλίμονο αν αναλύσουμε την έξυπνη πόλη και μας μείνει ένας υπολογιστής και πέντε καλώδια. Οχι, δεν είναι αυτό. Η έξυπνη πόλη είναι νοοτροπία.

– Πού βρήκατε τα λεφτά για ένα τέτοιο εγχείρημα; Το ρωτώ διότι οι δήμαρχοι γκρινιάζουν μονίμως ότι ενώ θέλουν να κάνουν πράγματα δεν έχουν το χρήμα.

– Δεν μας κόστισε σχεδόν τίποτα! Αν ήταν κάτι που απαιτούσε χρήματα, προφανώς δεν θα το είχαμε κάνει. Αλλά τα χρήματα είναι το τελευταίο. Το θέμα είναι: Θέλεις να το κάνεις; Εχεις τη βούληση ως ομάδα να συγκρουστείς με τα κακώς κείμενα; Η κοινωνία θέλει να αλλάξει; Αν ισχύουν αυτοί οι παράγοντες, τα χρήματα βρίσκονται και είναι το μικρότερο αν θέλετε από τα εμπόδια που έχεις να αντιμετωπίσεις.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να θέλουμε να κάνουμε την πόλη έξυπνη, βιώσιμη. Να θέλουμε π.χ. να εφαρμόσουμε την ελεγχόμενη στάθμευση εφαρμόζοντας πολιτικές φιλικές προς το ποδήλατο. Αλλιώς ας αφήσουμε τα αυτοκίνητα να παρκάρουν πάνω στα πεζοδρόμια, στις πλατείες, είναι πολύ εύκολο…

Τρεις μεγάλες, αλλά «βελούδινες» αλλαγές στα Τρίκαλα

– Φαντάζομαι ότι χρειάστηκε να συγκρουστείτε με νοοτροπίες και συμφέροντα.

– Θα σας αναφέρω τρεις περιπτώσεις που ξεκινήσαμε με σύγκρουση, αλλά τα πράγματα κύλησαν όπως έπρεπε.
Η πρώτη ήταν το λεωφορείο χωρίς οδηγό, το πιο δημοφιλές. Για να κυκλοφορήσει ήθελε να έχει μια συγκεκριμένη λωρίδα, απ’ όπου έπρεπε να ξεπαρκάρουμε αυτοκίνητα. Θα πεις στον Ελληνα να μην παρκάρει κάτω από το σπίτι του; Και όμως, οι Τρικαλινοί αντέδρασαν ελάχιστα. Γιατί τους είπαμε: παιδιά, θα κρατήσει αυτό το πρότζεκτ έξι μήνες και μετά αυτή η λωρίδα θα γίνει ποδηλατόδρομος για τα παιδιά σας. Ακούσαμε λίγη μουρμούρα του τύπου «δήμαρχε, αυτά τα λεωφορεία χωρίς οδηγό θα κόψουν τη δουλειά σε οδηγούς». Απάντησα σε κάποιον που μου έστειλε ένα σχετικό email: «Αδελφέ μου, μη στέλνεις email γιατί μόλις κάποιος ταχυδρόμος έχασε τη δουλειά του». Δεύτερη, το προσφυγικό: Φεβρουάριο του 2016 σκάνε μύτη προσφυγικές ροές. Περίπου δέκα λεωφορεία από αυτές τις καραβιές που ξεκινούσαν από τον Πειραιά για να πάνε στην Ειδομένη τούς άδειασαν οι οδηγοί στα Τρίκαλα. Κάναμε έκτακτο δημοτικό συμβούλιο και ομόφωνα αποφασίσαμε να τους φιλοξενήσουμε. Σταματάμε τις αθλητικές δραστηριότητες σε ένα γυμναστήριο και ξεκινήσαμε μια πορεία με το προσφυγικό, με το οποίο δεν ήμασταν καθόλου εξοικειωμένοι είναι η αλήθεια, ούτε ενημερωμένοι. Δεν είχαμε εμείς ποτέ ροές και πρόσφυγες. Παρ’ όλα αυτά η κοινωνία, λες και ήταν έτοιμη από χρόνια, βοήθησε από την αρχή, στήριξε, ελάχιστες ήταν οι γνωστές ακραίες κραυγές. Για μένα ήταν ένα παράσημο για την κοινωνία και την πόλη μας. Διαχειριστήκαμε από κοινού μια δύσκολη κατάσταση, όταν άλλες πόλεις είδατε πώς δυσκολεύτηκαν.

Τρίτο ήταν το κάπνισμα. Πριν γίνει νόμος το αυτονόητο να μην καπνίζουμε μέσα σε χώρους, εμείς πήραμε την απόφαση ότι πρέπει το κάπνισμα να το κόψουμε σε εσωτερικούς χώρους. Και μολονότι κάποιοι νόμισαν ότι θα υπάρξει κοινωνική έκρηξη, εμείς καθίσαμε με τα μαγαζιά και κουβεντιάσαμε. Είπαμε: Παιδιά, λόγω του «Μύλου των Ξωτικών», που είναι η μεγαλύτερη χριστουγεννιάτικη γιορτή μας, είμαστε ο πρώτος οικογενειακός προορισμός στην Ελλάδα, φιλοξενούμε χιλιάδες οικογένειες. Δεν είναι δυνατόν να έρχονται οικογένειες με παιδάκια στην πόλη μας και εμείς να καπνίζουμε στα μαγαζιά. Οι καταστηματάρχες το πίστεψαν, με αρκετές γκρίνιες είναι η αλήθεια στην αρχή. Το εφαρμόσαμε δίχως «αίμα». Προφανώς επιβάλαμε και πρόστιμα, δεν γινόταν διαφορετικά, αλλά όταν στην Ελλάδα ήρθε ο αντικαπνιστικός νόμος, σε εμάς ίσχυε ήδη δύο χρόνια. Πλέον ισχύει παντού. Στους δρόμους καπνίζουν, δεν καπνίζουν όμως μέσα στα μαγαζιά. Απόλυτη επιτυχία.

Το λεωφορείο που…τρόμαζε κόσμο

«Eχω μια ωραία ιστορία που τη θυμάμαι και γελάω. Θελήσαμε να συνδυάσουμε τον πολιτισμό μας, τη μουσική μας παράδοση με την τεχνολογία. Στα έξι λεωφορεία δώσαμε τα ονόματα έξι μεγάλων Τρικαλινών της μουσικής, των Τσιτσάνη, Βίρβου, Καλδάρα, Σαμολαδά, Μητροπάνου, Κολοκοτρώνη. Σκεφτήκαμε ότι θα ήταν ωραίο, στη διαδρομή οι επιβάτες να ακούν και τραγούδια των αντίστοιχων δημιουργών. Πρώτη μέρα στο λεωφορείο του Μητροπάνου: υπήρχε ο φόβος λόγω του ότι δεν είχε οδηγό και ταυτόχρονα από τα μεγάφωνα του λεωφορείου ακουγόταν το τραγούδι “Ο Χάρος βγήκε παγανιά”. Υπήρξε αναστάτωση. Με παίρνει έντρομος ο συντονιστής και μου λέει: “Δήμαρχε, τι κάνουμε, έχουν πανικοβληθεί με αυτό το τραγούδι”. Του λέω “κόψ’ το και συνεχίζουμε”! Μια και ο λόγος για τον Τσιτσάνη, σύντομα θα εγκαινιαστεί το μουσείο του, στις παλιές φυλακές Τρικάλων, τις οποίες μετατρέψαμε σε χώρο πολιτισμού».

—-

Λάβετε ενεργά μέρος στην καθημερινή ενημέρωση του www.aparaskevi-images.gr , στέλνοντας φωτογραφίες, video, ή ένα μήνυμα στο  info@aparaskevi-images.gr Ή μπείτε στην σελίδα μας στο Facebook  ή στο Twitter.

Απαγορεύεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο η χρήση ή η αναπαραγωγή των άρθρων και των φωτογραφιών της ιστοσελίδας aparaskevi-images.gr, σε οποιοδήποτε μέσο χωρίς να αναγράφεται η πηγή προέλευσης. Η χρήση και η αναπαραγωγή αυτών για εμπορικούς σκοπούς απαιτεί την έγγραφη άδεια του ιδιοκτήτη και κατόχου των αντιστοίχων δικαιωμάτων.