Η πρόσφατη εγκύκλιος που εκδόθηκε από το Υπουργείο Εργασίας και αφορά στο καθεστώς ασφάλισης των Αιρετών είναι μία διευκρινιστική εγκύκλιος που ερμηνεύει και εξειδικεύει τις διατάξεις του Νόμου 4387/2016 (γνωστού ως Νόμος Κατρούγκαλου).
Ήταν μια εγκύκλιος που επιζητούσαν επί 5ετία κυρίως οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου, προκειμένου να διασαφηνιστούν προφανείς ασάφειες του Νόμου 4387/2016 σε σχέση και με προγενέστερους ισχύοντες Νόμους.
Η εν λόγω εγκύκλιος προφανώς δεν εισάγει νέες ρυθμίσεις (όπως άλλωστε όλες οι εγκύκλιοι) γιατί τούτο δεν είναι επιτρεπτό από το Νόμο, πολύ δε μάλλον «χαριστικές» ρυθμίσεις προς τους Δημάρχους όπως ανεπίτρεπτα και ατεκμηρίωτα με δόση μάλιστα λαϊκισμού είδαν το φως της δημοσιότητας ανακοινώσεις και δημοσιεύματα.
Υπό αυτή την έννοια θεωρούμε ότι η ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας (ο Υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης και ο Υφ/ργος κ. Παναγιώτης Τσακλόγλου) έκαναν το αυτονόητο γιατί δώσανε τέλος σε ένα αλαλούμ που εμπόδιζε τις Υπηρεσίες να εκδώσουν, έγκαιρα, σύννομες αποφάσεις συνταξιοδότησης.
Άλλωστε προς αυτή την κατεύθυνση η Ένωση Δημάρχων είχε παρέμβει επανειλημμένα τόσο στα Υπηρεσιακά στελέχη όσο και τους εκάστοτε αρμόδιους Υπουργούς.
Όμως η Ένωσή μας, θέλει να τονίσει ότι το βασικό θέμα που αφορά στο ασφαλιστικό καθεστώς των αιρετών δεν επιλύεται με την εγκύκλιο, και τούτο διότι η βασική αρχή που διέπει το καθεστώς των αιρετών είναι ότι η χορηγία του αιρετού δεν ταυτίζεται με την σύνταξη.
Δεν έχει τον χαρακτήρα της σύνταξης και κυρίως της δημοσιουπαλληλικής αφού δεν έχει ούτε ανταποδοτικό χαρακτήρα.
Αυτό άλλωστε εμπεριέχεται και στο σκεπτικό αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ως ενός εκ των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας.
Είναι μία τιμητική αποζημίωση στον αιρετό για τις υπηρεσίες που παρέχει στα Κοινά, κατόπιν εκλογής (και όχι διορισμού) για περιορισμένο χρόνο (χωρίς μονιμότητα) και χωρίς απολαβές μισθών κλπ. (του παρέχεται αντιμισθία) για την ομαλή επανένταξη του στην επαγγελματική, οικογενειακή και προσωπική ενασχόλησή του.
Η «αστοχία του Νόμου Κατρούγκαλου» που δια της ασάφειας παρερμηνεύτηκε και ταυτίστηκε η χορηγία με την σύνταξη, αντίθετα με ότι ισχύει στην Ευρώπη, οδήγησε κατά την εφαρμογή του, σε δυσμενέστατες συνέπειες για τους αιρετούς και βέβαια στην άστοχη και άδικη σύγκριση με την σύνταξη των εργαζομένων, με ότι αυτό συνεπάγεται για την Κοινή Γνώμη.
Για την οριστική λύση αυτού του θέματος θα πρέπει άμεσα να αναληφθεί νομοθετική πρωτοβουλία που θα επαναφέρει την διάκριση χορηγίας – σύνταξης, όπως τούτο ίσχυε επί πάρα πολλά χρόνια και βέβαια την επαναφορά του δικαιώματος για τους εκλεγέντες μετά το 2014 Δημάρχους. Το γεγονός και μόνο ότι αυτή καταργήθηκε δείχνει τη μη ταύτιση χορηγίας – σύνταξης αφού καμία σύνταξη δεν καταργείται.
Παράλληλα η Ένωση Δημάρχων Αττικής καλεί την Κ.Ε.Δ.Ε., εκτός από το αυτοδίκαιο και αυτονόητο δικαίωμα των αιρετών να προσμετρώνται οι καταβληθείσες ασφαλιστικές τους εισφορές, που ικανοποιήθηκε με την εγκύκλιο, να θέσει σε άμεση προτεραιότητα την διεκδίκηση και την δικαίωση των αιρετών επί των θεμάτων αυτών.
Με αυτή την πρωτοβουλία θα συμβάλει ασφαλώς στην προσπάθεια αναβάθμισης της ποιότητας του πολιτικού προσωπικού της Αυτοδιοίκησης και τον μη ευτελισμό του θεσμού.
Για το Δ. Σ. της
Ένωση Δημάρχων Αττικής