Η Ένωση Δημάρχων Αττικής καταθέτει τις βασικές θέσεις της επί του σχεδίου του Εκλογικού Νόμου για την Τ.Α.

Υπόμνημα της ΕΝ.Δ.Α. για τον  εκλογικό νόμο

Το Δ.Σ. της Ένωσης Δημάρχων Αττικής καταθέτει τις βασικές θέσεις της επί του σχεδίου του Εκλογικού Νόμου για την ΤΑ όπως αυτές έχουν συν διαμορφωθεί από τα μέλη της στα διάφορα φόρουμ.

  1. Το θέμα της έγκαιρης και σε ανύποπτο χρόνο εκλογικά ψήφισης του νέου Νόμου είναι απόλυτα θετικό. – Η Ένωσή μας και το είχε ζητήσει μετ’ επιτάσεως και κατ’ επανάληψη. 
  2. Το θέμα της αλλαγής του εκλογικού Νόμου, επίσης είναι θετικό, αφού ήταν σχεδόν καθολικά ζητούμενο από τη συντριπτική πλειοψηφία της Αυτοδιοίκησης και βέβαια λόγω των δυστοκιών που παρουσιάσθηκαν στην εφαρμογή του. – Η Ένωσή μας είχε ταχθεί υπέρ της αλλαγής του εκλογικού Νόμου και την κατάργηση της Απλής Αναλογικής, όπως αυτή είχε θεσπισθεί με τον προηγούμενο Νόμο. 
  3. Το θέμα της εκλογής Δημάρχου από την Α’ Κυριακή εφόσον συγκεντρώσει το 43% των ψήφων κρίνεται επίσης θετικό υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει πρόνοια για μια ελάχιστη διαφορά από τον δεύτερο συνδυασμό.- Η Ένωσή μας είχε καταθέσει ως εναλλακτική λύση τη θέσπιση ορίου 40% – 43% από τον Α’ γύρο με την πρόνοια όμως τουλάχιστον της διαφοράς 5 μονάδων από τον δεύτερο συνδυασμό. (Να σημειωθεί ότι μόνο 8 από τους 66 υποψηφίους Δημάρχους Αττικής ξεπέρασαν στις πρόσφατες εκλογές το 43% από την Α’ Κυριακή και στο σύνολό τους επανεξελέγησαν στη Β’ Κυριακή ενώ 15 εξελέγησαν από την Α΄ Κυριακή. Το όριο θα μπορούσε να ήταν και 40% όπου το όριο αυτό στις πρόσφατες εκλογές ξεπέρασαν άλλοι 7 Συνάδελφοι, ώστε το μέτρο να αφορά τουλάχιστον στο 50% των Δήμων).
  4. Το πλαφόν εισόδου 3% για έναν συνδυασμό στο Δ.Σ. είναι απόλυτα θετικό αφού θα αποφευχθούν τα ευτράπελα που βιώσαμε στις πρόσφατες εκλογές (υποψήφιοι Δήμαρχοι με 0,89% να εκλέγουν τον εαυτό τους). Η αντιστοίχιση του 3% με το όριο των εθνικών εκλογών είναι εύλογη. – Η Ένωσή μας είχε κατ’ επανάληψη εισηγηθεί για την αναγκαιότητα ύπαρξης πλαφόν εισόδου στο ύψος του 3% – 5%. 
  5. Η πλειοψηφία των εδρών κατά 3/5 στον επιτυχόντα συνδυασμό είναι επίσης θετική όπως και η θέσπιση της απλής αναλογικής για ποσοστά από στην Α’ Κυριακή πάνω από 60%. – Η Ένωσή μας είναι σύμφωνη με την πλειοψηφία αυτή των 3/5, ώστε να εξασφαλίζεται η κυβερνησιμότητα των Δήμων, καταθέτει όμως πρόταση να ισχύει η απλή αναλογική και στις περιπτώσεις που ο εκλεγείς Δήμαρχος (Β’ Κυριακή) συγκεντρώνει στον Α’ γύρο ποσοστό κάτω του 20%. 
  6. Η μείωση του αριθμού των αιρετών στα Δ.Σ., ιδίως στους μεγάλους Δήμους και στην Περιφέρεια, είναι επίσης θετική, ώστε να υπάρχει αρμονικότερη συνεργασία μεταξύ των Συμβούλων.- Η Ένωσή μας προτείνει παράλληλα με τη μείωση του αριθμού των μελών του Δ.Σ., την καθιέρωση του Ψηφοδελτίου Συμβούλων Επικρατείας σε ποσοστό 10% των μελών του Δ.Σ., και αναλογική εκλογή με το ποσοστό του α’ γύρου χωρίς ψήφο (κατ΄ αντιστοιχία των βουλευτών Επικρατείας στις εθνικές εκλογές). Παράλληλα προτείνει την επανεξέταση της μείωσης των μελών του ΠΣ της Περιφέρειας Αττικής των 8 Αντί Περιφερειών όπου ένας αριθμός μελών περίπου στο 80 θα ήταν πιο αντιπροσωπευτικός αντί για το σχεδιαζόμενο 71. 
  7. Η κατάργηση ξεχωριστής κάλπης για τους Τοπικούς Συμβούλους, η κατάργηση των Τοπικών Συμβουλίων σε Δήμους της Αττικής κλπ. θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί θετική, εάν ληφθεί υπόψη ότι ο θεσμός υπολειτούργησε χωρίς πόρους και ουσιαστικές αρμοδιότητες. – Η Ένωσή μας έχει προτείνει την αναβάθμιση του ρόλου των Τοπικών Συμβουλίων με ξεχωριστό σημαντικό προϋπολογισμό και δυνατότητα ευελιξίας, άμεσης παρέμβασης, με κατάργηση των κωδικών (στη παγία)  που οδηγούν σε γραφειοκρατία και καθυστερήσεις. – Θα πρέπει να διορθωθεί ριζικά το φαινόμενο που παρατηρείται να, ακμάζουν μόνο οι έδρες των Δήμων και οι υπόλοιποι Δήμοι που συνεννοήθηκαν να έχουν αφεθεί στην τύχη τους. – Επίσης προτείνεται η επανεξέταση και διεύρυνση των εξαιρέσεων και σε Δημοτικές Κοινότητες της Αττικής απομακρυσμένες από την έδρα του Δήμου (π.χ. Δήμοι της Ανατολικής Αττικής). 
  8. Η θέσπιση ως χρόνου θητείας τα 5 χρόνια χαρακτηρίζεται αρνητική, αφού στον θεσμό δεν υπάρχει η αρχή της δεδηλωμένης, επομένως δεν έχει το δικαίωμα έγκαιρα όταν ο Δημότης αξιολογήσει τον Δήμαρχο, να επανακαθορίσει την επιλογή του. Το επιχείρημα που συνοδεύει το μέτρο αυτό, ότι τα έργα θέλουν μεγάλο χρόνο ωρίμανσης και επομένως και το έργο του Δημάρχου θέλει χρόνο για να φανεί αντικρούεται στην  πράξη, όπου ο καλός Δήμαρχος και η Δημοτική Αρχή τυχαίνουν εκ νέου της εμπιστοσύνης των Δημοτών εφόσον δώσουν στα 4 χρόνια «απτά δείγματα γραφής». – Η Ένωσή μας προτείνει τη διατήρηση του χρόνου θητείας των Δημάρχων στα 4 χρόνια όπως ισχύει και για την Κεντρική Διοίκηση. (Υπάρχουν και απόψεις για το εύλογο της πενταετίας).
  9. Θετική επίσης κρίνεται η εκλογή χωρίς ψήφο όσων έχουν διατελέσει Δήμαρχοι για τουλάχιστον 8 χρόνια. Όμως η προσθήκη “όσων εξελέγησαν μετά τις 1.1.2011” είναι απαράδεκτη και αναιτιολόγητη. – Ζητούμε την απάλειψη του χρονικού αυτού περιορισμού. Η Ένωση μας έχει επί σειρά ετών ζητήσει την επαναφορά της διάταξης αυτής.

                  Παράλληλα με τα παραπάνω, η Ένωσή μας καταθέτει και τις εξής προτάσεις:

  1. Επαναφορά της διάταξης των χωρικών Αντιπεριφερειαρχών (παλαιοί Νομάρχες) ως επικεφαλείς των ψηφοδελτίων στις Αντιπεριφέρειες χωρίς υποχρέωση ψήφου. Το μέτρο πρέπει να επανέλθει διότι είναι μη λογικό στην αχανή Περιφέρεια Αττικής να υπάρχει μόνο το όνομα του Περιφερειάρχη που σηματοδοτεί το ψηφοδέλτιο και μετέπειτα το έργο της παράταξης. Εννοείται ότι θα πρέπει να παραμένει το δικαίωμα του Περιφερειάρχη για ορισμό των Θεματικών Αντιπεριφερειαρχών (8 για την Αττική).
  2. Επαναφορά της διάταξης αποζημίωσης των μελών του ΔΣ και των Επιτροπών, εφόσον βεβαιώνεται η οικονομική δυνατότητα του Δήμου. Το ύψος να καθορίζεται με απόφαση του ΔΣ εντός του πλαισίου ποσοστών που καθορίζει ο νόμος, επί του προϋπολογισμού του εκάστοτε Δήμου.
  3. Θέσπιση ενιαίας αντιμισθίας για όλους τους Δημάρχους ανεξαρτήτως πληθυσμού στο όριο των αποδοχών του Γεν. Γραμματέα Υπουργείου. 
  4. Επαναφορά της χορηγίας του Δημάρχου, με τη συμπλήρωση δύο (2) θητειών, καταβαλλόμενης από τον Δημοτικό Προϋπολογισμό
  5. Κατάργηση του δικαιώματος των βουλευτών να είναι υποψήφιοι για το Δημαρχιακό αξίωμα, διατηρώντας το βουλευτικό τους αξίωμα και σε κάθε περίπτωση ισονομία και για τους Δημάρχους, που θα είναι υποψήφιοι για το βουλευτικό αξίωμα
  6. Θέσπιση στέρησης του δικαιώματος του “εκλέγεσθαι” σε αιρετούς ή δημότες που καταδικάζονται αμετάκλητα για συκοφαντική δυσφήμηση και προσβολή της τιμής αιρετών κατά την ενάσκηση των καθηκόντων τους. Ιδιαίτερα όταν το αδίκημα διαπράττεται κατά το τελευταίο έτος προ της διεξαγωγής των δημοτικών εκλογών από τον υποψήφιο αιρετό, ο οποίος τελικά εκλέγεται πριν γίνει αμετάκλητη η καταδικαστική απόφαση, τότε να εκπίπτει του αξιώματός του αμέσως μόλις η απόφαση αυτή καταστεί αμετάκλητη.

                  Τα παραπάνω προτεινόμενα μέτρα (2,3,4,5,6), που δεν αφορούν αποκλειστικά στον εκλογικό Νόμο    

                  θα πρέπει να θεσπισθούν για την ενθάρρυνση συμμετοχής στα Αυτοδιοικητικά κοινά αξιόλογων 

                 πολιτών.