του Γιάννη Λογοθέτη, Διευθυντή 7ου Δημοτικού Αγίας Παρασκευής, Δημοτικού Συμβούλου, μέλους της Δημοτικής Κίνησης Αλλάζουμε
Σύμφωνα με τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης, η εκπαιδευτική διαδικασία συντελείται σε χώρους τυπικής μάθησης όπως είναι τα σχολεία, αλλά και άτυπης μάθησης όπως μουσεία, δάση, κατασκηνώσεις, βιβλιοθήκες κ.α.. Στη προσέγγιση αυτή και με την παραδοχή ότι η μάθηση είναι μια κατεξοχήν κοινωνική επικοινωνιακή λειτουργία, οι τοπικές κοινωνίες, ειδικά όταν αυτές δομούνται στο νομικό πλαίσιο ως αυτοδιοίκητοι οργανισμοί (δήμοι και περιφέρειες), έχουν να προσφέρουν πολλά.
Ενδεικτικά κάποιοι προβληματισμοί για σκέψη και συζήτηση που προτείνει η Δημοτικής παράταξη «ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ»:
- Ο θεσμός των διδακτικών επισκέψεων μπορούν να
συνθέσουν αφενός χώρους ευέλικτων, βιωματικών και διαδραστικών δραστηριοτήτων,
αφετέρου, στη προοπτική ενός σχολείου ανοικτού στη κοινωνία, πεδίο συνεργασίας
των σχολείων μας με το δήμο μας. Ο δήμος
Αγίας Παρασκευής αξιοποιώντας υπηρεσίες (τροχαία, πυροσβεστική, στρατιωτικές
υπηρεσίες, εθελοντές, πολιτιστικό και αθλητικό οργανισμό (ΠΑΟΔΑΠ), δημοτικές
κοινωνικές υπηρεσίες…) χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία μπορεί να συνθέσει μια σειρά δραστηριοτήτων
ουσιαστικά χρήσιμες για τους μαθητές, παιδαγωγικά εγγυημένες, ασφαλείς και
χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τις οικογένειες των μαθητών.
Κάποιες από τις θεματικές θα μπορούσαν να είναι:
-Γνωρίζω
το βουνό (H πόλη μας είναι στους πρόποδες του Υμηττού, ας μην το ξεχνάμε αυτό)
-Οι τέσσερις εποχές στο δάσος
-Γίνομαι και εγώ δασοπυροσβέστης
-Υιοθετούμε το παρκάκι της γειτονιάς
-Πεζός – Ποδηλάτης – Οδηγός
-Επιλέγω να γυμνάζομαι στο άθλημα που μου αρέσει
(Με τον επικεφαλής μας Γιάννη Μυλωνάκη στο «ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ» πριν από μερικούς μήνες συζητήσαμε αναλυτικά με τους δημότες και έχουμε καταλήξει σε συγκεκριμένες, εφαρμόσιμες και άμεσα υλοποιήσιμες προτάσεις για την ανάπτυξη του αθλητισμού στην πόλη.)
-Μαθαίνω να ακούω και να συνεργάζομαι
ii. Στο πλαίσιο
φιλαναγνωσίας δραστηριότητες γύρω από το βιβλίο.
Ενδεικτικά θέματα: Γίνομαι συγγραφέας, ο καλός αναγνώστης, εκδίδω το έργο μου,
λογοτεχνικές δράσεις, χωρίς βραβεία με
ανοιχτή συμμετοχή για όλους τους μαθητές, με ενεργή συμμετοχή των εκπαιδευτικών
και στην οργάνωση αλλά και στην υλοποίηση, με την συνεργασία των σχολικών
μονάδων της πόλης και την αξιοποίηση της
βιβλιοθήκης «Αλ. Κοντόπουλου» αλλά και του παραρτήματος στο Κοντόπευκο και με
επιβράβευση της χαράς της συμμετοχής.
Θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο αν ο δήμος κατάφερνε να πραγματοποιήσει μια περιοδική έκδοση, βήμα εκπαιδευτικού
προβληματισμού αλλά κυρίως χώρου δημοσίευσης έργων μαθητών. Και μέχρι να γίνει
αυτό τουλάχιστον ας καθιερωθεί στις υπάρχουσες τοπικές εκδόσεις ο χώρος του
σχολείου με τα παραπάνω χαρακτηριστικά.
iii. Στη διεθνή εκπαιδευτική πραγματικότητα οι Σύλλογοι Γονέων επιτελούν σημαντικό
επικουρικό έργο όπως:
– «Δίκτυο Δράσης» με πεδίο το σχολείο
και τους μαθητές όπου αξιοποιούνται γονείς που θέλουν και μπορούν να
συνεισφέρουν. Ποιος δε έχει σκεφθεί για παράδειγμα να αποταθεί στο γονιό γιατρό
της τάξης του;
-«Ανάδοχος Σύλλογος Γονέων» μια πρακτική
που επιγραμματικά στοχεύει στην ουσιαστική και οργανωμένη βοήθεια σε μαθητές με
ιδιαίτερα προβλήματα και ανάγκη για επιπλέον βοήθεια.
iv. Ουσιαστική αξιοποίηση στην καθημερινή σχολική πραγματικότητα
των κοινωνικών υπηρεσιών του δήμου. Σύνδεση του σχολείου με τις συγκεκριμένες
υπηρεσίες για συμβουλευτική δράση, υποστήριξη των μαθητών και των οικογενειών
τους καθώς επίσης και συνεχή υποστήριξη των εκπαιδευτικών στις ιδιαίτερες
δυσκολίες
Ως ένα πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή οι «ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ» προτείνουμε τη σύσταση ενός πρακτικού και ουσιαστικού
διαύλου συνεργασίας, μέσω σύστασης ατζέντας σχολείου και κοινωνικών υπηρεσιών
με τη θεματολογία, τους τομείς και τις δυνατότητες κοινών δράσεων.