Οι λέξεις πολιτισμός και παιδεία είναι τόσο στενά συνυφασμένες που πολλές φορές τα όρια είναι δυσδιάκριτα. Όπου υπάρχει παιδεία υπάρχει και πολιτισμός και όπου υπάρχει πολιτισμός υπάρχει και παιδεία. Και η παιδεία στις μέρες μας καλλιεργείται μέσα στην οικογένεια και κυρίως μέσα στο σχολείο. Κατά την άποψή μου:
Πολιτισμός δεν είναι οι πανάκριβες εκδηλώσεις που σκοπό έχουν την εφήμερη διασκέδαση.
Πολιτισμός δεν είναι οι πανάκριβες αγορές ακινήτων χωρίς μελέτη σκοπιμότητας, βιωσιμότητας κλπ.
Πολιτισμός δεν είναι η εμμονή σε θέματα που αφήνουν την πλειοψηφία των πολιτών παγερά αδιάφορη.
Πολιτισμός δεν είναι οι φωνές που διχάζουν τους πολίτες και τους κατηγοριοποιούν στους «μεν» και στους «δε».
Για μένα πολιτισμός είναι η λιτή παρουσίαση των πραγμάτων που αφυπνίζει πνευματικά, ηθικά και συναισθηματικά τον πολίτη και του δίνει όραμα.
Για μένα πολιτισμός είναι η κοινωνική συνοχή, η επιστημονική πρόοδος, ο σεβασμός στον πολίτη, το υψηλό βιοτικό επίπεδο, η ύπαρξη δικαιοσύνης, οι ίσες ευκαιρίες.
Αν θέλουμε πολιτισμό και παιδεία η λύση είναι μία. Όλοι οι θεσμικοί παράγοντες σε ένα τραπέζι με ρεαλιστικές προτάσεις. Σύνθεση απόψεων. Στοχοθεσία. Συνεχής αξιολόγηση, όχι τιμωρητική, αλλά προς διόρθωση των λαθών. Εθνικό σχέδιο για την παιδεία.
Για μένα είναι ντροπιαστικό τα σχολεία μας να λειτουργούν με μουσειακούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές, χωρίς εκτυπωτές, χωρίς καθαρίστριες, χωρίς φύλακες, χωρίς ψυχολόγους, χωρίς κοινωνικούς λειτουργούς, χωρίς αναλώσιμα, χωρίς εργαστήρια, χωρίς πυροσβεστήρες, χωρίς κάδους ανακύκλωσης και παρόλα αυτά να μιλάμε για…πολιτισμό.
Όσο για εκείνους που αυτές τις εποχές σχεδιάζουν επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ για «πολιτιστικούς λόγους», θα τους υπενθυμίσω με κάθε σεβασμό ότι στο σχολείο που υπηρετώ φοιτούν 380 μαθητές και κατά το περσινό σχολικό έτος 2016-2017 έλαβε από τη Δευτεροβάθμια Σχολική Επιτροπή του Δήμου ένα ντροπιαστικό ποσό για αγορές και λειτουργικά έξοδα.
Είναι αλήθεια ότι ο πολιτισμός δύσκολα κατακτάται.
Παρόλα αυτά πρέπει να επιμείνουμε.
Φυσικός
Εκπαιδευτικός 1ου ΓΕΛ Αγ. Παρασκευής