Τοποθετήσεις σημαντικές άνοιξαν το 9ο FORUM της ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ που πραγματοποιήθηκε στις Σπέτσες και στο Πόρτο Χέλι στις 17 & 18 Ιουνίου 2017. Μεταξύ των ομιλητών ήταν ο υπουργός Εσωτερικών κ. Πάνος Σκουρλέτης, ο βουλευτής και Τομεάρχης Εσωτερικών της Ν.Δ. κ. Μάκης Βορίδης και ο πρόεδρος της ΕΝ.Δ.Α. και πρώην Δήμαρχος Πεύκης κ. Παύλος Καμάρας.
–
Υπάρχουν πολύ μεγάλες δυνατότητες γι’ αυτό που ονομάζουμε τοπική ανάπτυξη, πρωτότυπες ιδέες και σχέδια και κυρίως ένα ανθρώπινο δυναμικό που εμπνέεται από αυτό που κάνει και το οποίο σε τελική ανάλυση μπορεί να κάνει τη διαφορά, είπε ο κ. Σκουρλέτης. Θέλουμε να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα για έναν βιώσιμο μετασχηματισμό μέσα από τη δημιουργική αφομοίωση των δικών σας εμπειριών.
Θέλω να τονίσω εξ αρχής ότι δεν πρέπει να ταυτίζουμε την αποκέντρωση με τον κατακερματισμό. Η ισχυροποίηση της Τ.Α. δεν στοχεύει στην δημιουργία φέουδων, αλλά στην ανατροπή ενός ξεπερασμένου, συγκεντρωτικού και αναποτελεσματικού διοικητικού συστήματος.
Μιλώντας για τις αλλαγές στον «Καλλικράτη» μιλάμε για εμβάθυνση της δημοκρατίας και για ενίσχυση των συμμετοχικών δομών, βελτίωση της σχέσης του δήμου και των υπηρεσιών του, με τον δημότη, για μια πιο ισορροπημένη σχέση στο ζήτημα των αρμοδιοτήτων και για ενίσχυση της αποκέντρωσης και της αυτοτέλειας των δήμων, για μια νέα προσέγγιση στην οικονομική διαχείριση και στην κατανομή της χρηματοδότησης. Μιλάμε, συνολικά πια, για ένα σύγχρονο κοινωνικό κράτος, για μια νέα σελίδα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Υπάρχουν σημαντικά σημεία σύγκλισης τόσο ως προς τον στόχο της μεταρρύθμισης όσο και ως προς την έκταση και τις κύριες πλευρές της.
Οι παρεμβάσεις μας, είπε ο υπουργός, αφορούν καίριους τομείς που χρήζουν επανεξέτασης και αποσαφήνισης και εστιάζουν σε τέσσερις βασικούς άξονες: τα οικονομικά της Αυτοδιοίκησης, τον αναπτυξιακό ρόλο της, τη διακυβέρνηση και τη σχέση με τους πολίτες, τον αναπροσδιορισμό κατανομής των αρμοδιοτήτων.
Στο ζήτημα της χρηματοδότησης, ο κ. Σκουρλέτης ανέφερε ότι επεξεργάζονται την αλλαγή του τρόπου κατανομής της κρατικής επιχορήγησης στους ΟΤΑ, περιορίζοντας τις ανισότητες στη στήριξη των μικρών και μειονεκτούντων ΟΤΑ, εξετάζονται νέα κριτήρια κατανομής και τρόποι είσπραξης των ιδίων εσόδων, ενώ μελετάται η θέσπιση ενός δημοκρατικού και αποτελεσματικού συστήματος οικονομικής διαχείρισης και δημοσιονομικής εποπτείας των ΟΤΑ, που θα εξασφαλίζει και τη βιωσιμότητα και τις αρχές της αυτοτέλειας.
«Καταλύτης εδώ είναι το εκλογικό σύστημα. Ήρθε ο καιρός να απελευθερώσουμε τοπικές δυνάμεις, να δώσουμε μια νέα ώθηση στη κουλτούρα των συνεργασιών και των συγκλίσεων.
Είναι η ώρα να αφήσουμε πίσω μας εκείνες τις στρεβλώσεις βάσει των οποίων ένας συνδυασμός του 20% συγκέντρωνε τελικά το 60% των δημοτικών συμβούλων».
Εκτιμάται ότι μπορούν να γίνουν άλματα στον τομέα της εξυπηρέτησης του πολίτη και της εσωτερικής λειτουργίας των Δήμων μέσω της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών και της ψηφιοποίησης της λειτουργίας της διοίκησης.
Αναφερόμενος στη διαχείριση των απορριμμάτων στα νησιά, αφού υπενθύμισε ότι εκκρεμούν σημαντικά βήματα για την ανάπτυξη των υποδομών διαχείρισης των απορριμμάτων, τόνισε ότι «προς την κατεύθυνση της επίσπευσης αναμένεται να συμβάλει η διάθεση στην Περιφέρεια Αττικής 150 εκατ. ευρώ μέσω του ΥΜΕΠΕΡΑΑ και δεκάδων ακόμη εκατομμυρίων ευρώ προς τους δήμους. Επίσης, στο τέλος αυτού του μήνα περιμένουμε το πόρισμα της Επιτροπής που σύστησε η Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Εσωτερικών, στην οποία μετέχουν οι νησιωτικοί δήμοι της Περιφέρειας Αττικής όπως και ο ΕΔΣΝΑ και τα συναρμόδια υπουργεία με στόχο την βελτίωση της διαχείρισης των απορριμμάτων των νησιών και την αντιμετώπιση των υφιστάμενων προβλημάτων».
Στους ΟΤΑ διατίθενται 2,27 δισ. ευρώ μέσω διαφόρων προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, άλλα 326 εκατ. ευρώ διατίθενται στους δήμους μέσω του προγράμματος εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών τους και 65 εκατ. ευρώ προβλέπονται για την εξόφληση των υποχρεώσεων από δικαστικές αποφάσεις και διαταγές πληρωμής.
Επιγραμματικά υπενθύμισε, τις νομοθετικές παρεμβάσεις για χρηματοδοτήσεις ΟΤΑ από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για την εκπόνηση μελετών, την ωρίμανση και εκτέλεση έργων, προσθέτοντας ότι θετικές διατάξεις περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που βρίσκεται ακόμη στη φάση εξέτασης από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Κλείνοντας το χαιρετισμό ο υπουργός Εσωτερικών, αναφέρθηκε στην απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το θέμα των συμβασιούχων. Το θέμα αυτό δεν είναι εύκολο και μας βάζει όλους μπροστά σε ορισμένα καθήκοντα και πρέπει να αναλάβει ο καθένας την ευθύνη του, δήλωσε ο κ. Σκουρλέτης.
Το εκλογικό σύστημα είπε δεν είναι η προτεραιότητα για τον πολίτη και η δημοκρατία είναι ένας τρόπος επιλογής ηγεσίας. Η θέση της Ν.Δ. είναι ότι με την απλή αναλογική δεν εξασφαλίζεται η κυβερνησιμότητα.
Όταν ο κ. υπουργός συνδέει ζητήματα που κατ’ εξοχήν πρέπει να τα κρίνουμε από την αποτελεσματικότητά τους, για παράδειγμα όταν θέτει το ζήτημα της αναπτυξιακής διάστασης και το συνδέει με αμεσοδημοκρατικές, αντιπροσωπευτικές, συνελεύσεις, δομές, θα αφαιρέσουμε από το Δήμαρχο και το δημοτικό συμβούλιο αρμοδιότητες, για να τις μεταφέρουν σε τοπικές συνελεύσεις, σε συνελεύσεις της γειτονιάς και αυτό θα οδηγήσει στην απόλυτη παράλυση τον κυβερνητικό μηχανισμό της Αυτοδιοίκησης.
Το 2019 η κυβέρνηση δεν θα είναι κυβέρνηση μέχρι τότε, αλλά θα είναι κυβέρνηση η Ν.Δ. άρα δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ανησυχία για τις εξαγγελίες της. Η ανάπτυξη θα μπορούσε να είναι ένας κοινός στόχος. «Πως θα υπάρξει όμως ανάπτυξη όταν έχει διαμορφωθεί ένα θεσμικό πλαίσιο για τη δημοπράτηση του έργου που στους μικρούς Δήμους καθιστά αδύνατη τη δημοπράτηση των έργων;».
Για το θέμα των συμβασιούχων είπε ότι είχε επισημάνει και στη Βουλή για το θέμα αυτό τι πρόκειται να συμβεί. Το πρόβλημα με τους συγκεκριμένους συμβασιούχους δημιουργήθηκε γιατί υπήρξαν δύο διαδοχικές εκ του νόμου παρατάσεις των συμβάσεων ορισμένου χρόνου και αντί να λήξουν και να ακολουθηθεί η συνήθης διαδικασία, της νέας προσλήψεως των νέων συμβασιούχων, από την κυβέρνηση επελέγη η λύση της παρατάσεως με νόμο της διάρκειας των συμβάσεων (τέλος του 2015 και τέλος 2016). Αυτό έγινε παρά το ότι είχε επισημανθεί το ζήτημα της αντισυνταγματικότητας. Βλέπαμε την εμπλοκή να έρχεται, γιατί όταν κριθεί αντισυνταγματική η παράταση τότε αμέσως γεννιέται το ζήτημα ότι έχεις άκυρη νομική σχέση εργασίας και επομένως κακώς κατεβλήθησαν τα δεδουλευμένα, βεβαίως δεν μπορούν να συνεχιστούν και δημιουργείται ένα ζήτημα του πως θα πληρώσεις τα δεδουλευμένα.
Αυτά τα είπαμε για να προστατεύσουμε την κυβέρνηση και τους ανθρώπους. Τώρα πρέπει να λυθεί το πρόβλημα των δεδουλευμένων, αλλά πρέπει να προστατευτούν και οι δήμαρχοι. Γιατί αν οι δήμαρχοι κακώς τα κατέβαλαν, τίθεται ζήτημα καταλογισμού.
Θέλω να ελπίζω ότι θα βρεθεί νομική λύση. Επίσης, εφόσον είναι πάγιες και διαρκείς οι ανάγκες που καλύπτουν οι συμβασιούχοι στους Δήμους, πρέπει να καλυφθούν με κανονικές προκηρύξεις γιατί αυτός είναι ο κανονικός και νόμιμος τρόπος, δήλωσε ο κ. Βορίδης.
Προτείνει να αποκατασταθεί το επίπεδο διαλόγου κυβερνήσεως και δημοτικών αρχών, ΚΕΔΕ και τοπικής αυτοδιοικήσεως το ταχύτερο δυνατόν. Ο διάλογος δεν θα είναι διάλογος «κωφών», «αυτά σας είπα, αυτά θα κάνουμε».
«Ως Ν.Δ. δεσμευόμαστε ότι εμείς θέλουμε μια αυτοδιοίκηση η οποία και επαρκή χρηματοδότηση θα έχει και θα έχει πραγματικές εξουσίες και θα πάμε στην επόμενη φάση με διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της και κυρίως θα λύσουμε τα ζητήματά της έχοντας ως βασικό κριτήριο τις ανάγκες των πολιτών.»
«Ο Δήμαρχος είναι ένας manager με κοινωνικές ευαισθησίες και δεξιότητες που αποσκοπεί στο κοινωνικό μέρισμα». Πρέπει να έχουμε αξιόλογους Δημάρχους και συμβούλους για να έχουμε αξιόλογους Δήμους και πρέπει βέβαια να έχουμε και καταρτισμένο προσωπικό. Το πρόβλημα της ανεργίας δεν λύνεται με την πρόσληψη συμβασιούχων, θα φτάσουμε να μην έχουμε ούτε ικανό προσωπικό για παράδειγμα για την καθαριότητα του δήμου. Γιατί βάση της αυτοτέλειας να μην μπορεί ο Δήμαρχος να προσλάβει συνεργείο και να καθαρίσει φθηνότερα, οικονομικότερα και καλύτερα;
Μια μεταρρύθμιση για να είναι πετυχημένη πρέπει να στοχεύσει, να θεραπεύσει τις παθογένειες και να έχει συγκεκριμένο στόχο.
Κάθε δήμος έχει τις ιδιαιτερότητές του, έχει τις ανάγκες του όχι μόνο χωρικά αλλά και διαχρονικά. Αυτοτέλεια είναι να δώσουμε την δυνατότητα στα δημοτικά συμβούλια να αποφασίζουν μόνα τους για τις πραγματικές ανάγκες με αυξημένες πλειοψηφίες για να έχουμε μια αντιπροσωπευτικότητα και μια διασφάλιση.
Θα πρέπει να δώσουμε τη δυνατότητα στα περιφερειακά και δημοτικά συμβούλια να δράσουν ελεύθερα στην άσκηση των αρμοδιοτήτων τους αξιοποιώντας τις ιδιαιτερότητές τους στοχεύοντας στις πραγματικές ανάγκες.
Να κατοχυρώσουμε το διάλογο, τη συμμετοχικότητα και τη σύγκλιση.
Να διαχωρίσουμε ρόλους και ευθύνες αιρετών και υπαλλήλων.
Να ξεκαθαρίσουμε αρμοδιότητες, ΚΑΠ Αυτοδιοίκησης.
Να ενισχύσουμε την ενδοδημοτική και ενδοπεριφερειακή αποκέντρωση.
Να αναβαθμίσουμε την ποιότητα των αιρετών και των εργαζομένων. Να είναι ελκυστικός ο θεσμός και να προσελκύσουμε κόσμο.
Η διαφάνεια και η λογοδοσία και η απλούστευση των διαδικασιών μπορούν να γίνουν με εσωτερικούς ελέγχους.
Να εκσυγχρονίσουμε τους δήμους με σύγχρονα συστήματα «έξυπνου δήμου» .
Και τέλος, να εντάξουμε στο σχεδιασμό του κράτους ανάπτυξη.
*** Βιντεοσκόπηση και φωτογραφική κάλυψη του aparaskevi-images.gr