Για την επισκευή της Αγ. Ιωάννου, γράφει ο κ. Μιχάλης Γρίβεας

Ξεκίνησε αυτές τις μέρες η επισκευή της Αγίου Ιωάννου. Πρόκειται ουσιαστικά για περιορισμένης κλίμακας ανακατασκευή των πεζοδρομίων. Δηλαδή ένα σύνηθες έργο που δεν αλλάζει την φυσιογνωμία και λειτουργικότητα ούτε της οδού ούτε , κατ επέκταση , του κέντρου της πόλης μας. Το Δημοτικό αυτό έργο προβλέπει κυρίως την επισκευή του δυτικού πεζοδρομίου της Αγ. Ιωάννου και την αποπεράτωση του ανατολικού πεζοδρομίου , το μεγαλύτερο μέρος του οποίου έχει ήδη κατασκευαστεί από την προηγούμενη δημοτική αρχή. Το εφαρμοζόμενο σχέδιο δεν διαπλατύνει τα πεζοδρόμια. Αντιθέτως, σε ορισμένες περιπτώσεις τα στενεύει. Τούτο συμβαίνει διότι διατηρεί την διπλή κατεύθυνση της οδού. Ο κεντρικότερος και εμπορικότερος δρόμος μας παραμένει ένας ασφαλτόδρομος υπέρ των αυτοκινήτων και περιορισμένος στην κίνηση των πεζών.

Φίλες και Φίλοι,
Την προηγούμενη τετραετία (δημαρχία Β. Γιαννακόπουλου) ξεκίνησε η ανάπλαση της Αγίου Ιωάννου. Ανάπλαση που αποτελούσε ριζική τομή υπέρ του πεζού , του περιβάλλοντος και της αισθητικής. Έργο που εμπνεύστηκα προσωπικά και καθοδήγησα τον σχεδιασμό του υπηρετώντας τότε τον Δήμο μας από την θέση του αντιδημάρχου. Ήταν μια βιοκλιματική παρέμβαση που θεωρήθηκε πρωτοπόρα σε Πανελλαδικό επίπεδο. Σ’ αυτήν προβλέφτηκε μονοδρόμηση της οδού ώστε να διαπλατυνθούν ριζικά και τα δυο πεζοδρόμια. Τα υλικά ήταν από πέτρα παντού. Τόσο στα πεζοδρόμια όσο και στο οδόστρωμα που δεν θα είχε άσφαλτο αλλά καλντερίμι. Έτσι κατασκευαζόταν ένας μονόδρομος που θα μπορούσε όμως (οποτεδήποτε στο μέλλον) να μετατραπεί σε πεζόδρομο χωρίς καινούριες κατασκευές και κόστος. Δημιουργούντο εκατό περίπου θέσεις στάθμευσης και ειδικές στάσεις λεωφορείων (σε εσοχές) στρωμένες με πέτρινους κυβόλιθους. Επιλέχθηκαν μετά από βιοκλιματική μελέτη ψυχρά υλικά και δενδροφυτεύσεις που θα παρείχαν πλήρη σκίαση το καλοκαίρι. Κυρίως δύο σειρές από πλατάνια με αυτόματο πότισμα. Υπόγειοι κάδοι , προστατευτικά κολονάκια, φωτιστικοί στύλοι κλπ. Παράλληλα με την στήριξη του τότε υπουργού ΥΠΕΧΩΔΕ (Γ. Σουφλιάς) εκπονήθηκε συγκοινωνιακή μελέτη που ρύθμιζε όλα τα κυκλοφοριακά θέματα, που προέκυπταν από τη μονοδρόμηση της Αγ. Ιωάννου. Κυκλοφοριακή ρύθμιση που εφαρμόστηκε για ένα χρόνο περίπου και απέδωσε. Η κατασκευή της ανάπλασης ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2009. Το έργο δυστυχώς δέχτηκε από τη μια (θεμιτές και αθέμιτες) επιθέσεις από πολιτικούς του αντιπάλους. Από την άλλη όμως και η διαχείριση των αρμόδιων για την κατασκευή του απεδείχθη ανεπαρκής. Αποτέλεσμα τούτων ήταν στις αρχές του 2010 το έργο να διακοπεί λόγω προβλημάτων στις εγκρίσεις των λογαριασμών του εργολάβου από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Παρ όλα αυτά τα προβλήματα τελικά λύθηκαν αρκετούς μήνες πριν τις δημοτικές εκλογές του 2010 και το έργο θα μπορούσε να συνεχιστεί ! Όμως ο τότε δήμαρχος (Β. Γιαννακόπουλος) και ο αρμόδιος για την κατασκευή Αντιδήμαρχος (Κ. Κρητικίδης), για άγνωστους σ’ εμένα λόγους, δεν συνέχισαν τις εργασίες. Αντιθέτως , παρά τις δημόσιες αντιρρήσεις μου , επανέφεραν την διπλή κατεύθυνση στην κυκλοφορία της οδού. Οι παλινδρομήσεις, οι προχειρότητες, η έλλειψη επαρκούς επίβλεψης και οι διαρκείς κυκλοφοριακές αλλαγές δημιούργησαν σε αρκετούς συμπολίτες ανασφάλεια και έλλειψη εμπιστοσύνης για την ολοκλήρωση της ανάπλασης.

Αγαπητοί συμπολίτες
Ο σημερινός δήμαρχος (Β. Ζορμπάς) όταν ανέλαβε τη διοίκηση του δήμου (2011) βρήκε την ανάπλαση της Αγ. Ιωάννου σε εξέλιξη και θα μπορούσε να την συνεχίσει χωρίς κανένα πρόβλημα. Αντ΄ αυτού όμως σταμάτησε το έργο. Έδιωξε τον εργολάβο αφού τον πλήρωσε για τις μέχρι τότε εργασίες του. Εκπόνησε καινούρια μελέτη την οποία και εφαρμόζει με τις εργασίες που ξεκίνησαν πρόσφατα. Όλα τούτα διότι διαφωνούσε με την ουσία της ανάπλασης και ήθελε, πάση θυσία, να κρατήσει το δρόμο διπλής κατεύθυνσης. Τοιουτοτρόπως ξεκίνησε την επισκευή των πεζοδρομίων που όπως εξήγησα προηγούμενα καμία σχέση με ανάπλαση έχει. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι στο σημερινό έργο χρησιμοποιούνται τα ίδια πέτρινα υλικά του προηγούμενου. Νομίζω λοιπόν πως αυτό τιμά τον σημερινό Δήμαρχο που εμμέσως πλην σαφώς αναγνωρίζει την ποιότητα των υλικών της προηγούμενης ανάπλασης. Θέλω να πιστεύω δε πως τιμά και εμέ προσωπικά μιας και το κέντρο της πόλης μας θα αποκτήσει πέτρινα πεζοδρόμια και πλατάνια. Oφείλω επίσης να παραδεχτώ ότι ο Β. Ζορμπάς είναι συνεπής με την προεκλογική του εξαγγελία για διπλό δρόμο. Έτσι όμως , υποτιμώντας τα πλατιά πεζοδρόμια , πρεσβεύει μια αντίληψη υπέρ του αυτοκινήτου και όχι του πεζού και του περιβάλλοντος. Εγώ καταρχήν θέλω να ευχηθώ στον ίδιο και στο έργο που ξεκίνησε καλή επιτυχία. Διότι η πόλη μας εδώ και σχεδόν είκοσι χρόνια έχει ένα ακόμα σοβαρότερο πρόβλημα , την αδυναμία εκτέλεσης μεγάλων έργων. Ως εκ τούτου ακόμα και αυτή η απλή επισκευή έχει την αξία της. Η πόλη μας όμως δεν μπορεί να πάει στο μέλλον με μεμονωμένες, ασύνδετες και χωρίς έμπνευση παρεμβάσεις. Η Αγία Παρασκευή χρειάζεται ένα έργο πνοής. Ένα έργο με προσωπικότητα. Έχει ανάγκη μια νέα ρότα υπέρ του πεζού, του περιβάλλοντος, της αισθητικής και της ποιότητας. Δυστυχώς ο Δήμος μας είναι ίσως ο μοναδικός στη χώρα που δεν έχει ούτε ένα πεζόδρομο, ούτε μια οικολογική ανάπλαση. Δυστυχώς ο τόπος μας είναι ακόμα και σήμερα η «χώρα της ασφάλτου»…

Φίλες και Φίλοι
Το κέντρο μιας πόλης χρησιμοποιείται απ΄ όλους τους πολίτες της ανεξάρτητα από τη γειτονιά που κατοικούν. Αφορά επίσης μεγάλο τμήμα επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται εκεί. Το κυριότερο όμως είναι ότι καθορίζει το ύφος και την προσωπικότητα όλου του δήμου και δίνει το στίγμα για παρόμοιες αναπλάσεις σε όλες τις γειτονιές. Ειδικά η Αγίου Ιωάννου που αποτελεί την καρδιά της πόλης μας θεωρώ απαραίτητο να αναπλαστεί σε μονόδρομο με πλατιά πεζοδρόμια, με προοπτική πεζόδρομου, όπως περίπου είχα σχεδιάσει πρίν λίγα χρόνια που υπηρέτησα τον Δήμο μας. Με τούτο το κείμενο δεν σκοπεύω να κάνω κριτική ούτε να διδάξω κανένα. Επιτρέψτε μου όμως να εκφράσω την αντίληψη υπέρ του περιβάλλοντος, του πεζού και της αισθητικής που δεν είναι ένα περιορισμένο τοπικό ρεύμα αλλά ένα ευρύτατο προοδευτικό και οικολογικό κίνημα τόσο στη χώρα μας όσο και παγκοσμίως. Συνεχίζω λοιπόν να υπερασπίζομαι αυτήν την οικολογική οπτική με στόχο η πόλης μας να απαλλαχτεί απ’ τον θλιβερό τίτλο

«ΑΣΦΑΛΤΟ-LAND» που κατέχει σήμερα…
18/4/2013
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΡΙΒΕΑΣ
Τοπογράφος μηχανικός – Χωροτάκτης
πρώην Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Σχεδιασμού